Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op konijnen.startpagina.nl

konijn met snot

Gaby
25 Jul, 2009 13:30

Hallo

ik werk sinds kort met het knaagdierencentrum samen en heb me aangemeld als gastgezin,nu heb ik hier een konin met snot waar ze voor behandelt word maar is dat ook besmettelijk voor me cavia`s,dat wisten ze me niet te vertellen

Groetjes Gaby

Bewerkt 26 Jul, 2009 11:03
Marumoto
25 Jul, 2009 15:04

Ja, als het bacterieel is (is meestal wel zo) dan is het behoorlijk besmettelijk voor de cavia's. Bij voorkeur niet in dezelfde kamer huisvesten en handen wassen nadat je het konijn gepakt hebt en voordat je iets met de cavia's gaat doen.

Gaby
25 Jul, 2009 15:46

Oke dankjewel,

het konijn zit binnen en me caafjes leven buiten,dus dat is geen gevaar.

Goed handen wassen dan maar;)

Marjanne van Wijk
25 Jul, 2009 16:49

Snot is toch vrijwel altijd bacterieel( of ben ik mis)?

Hygienisch werken lijkt me zinvol.

wel is mijn ervaring dat konijnen naar elkaar gevoeliger voor snot zijn dan konijn-cavia (of andere knaagdieren)

wel raar dat men in het knaagdierencentrum dat zelf niet weet (ik zou dat dan direct navragen )

Als een dier bij ons iets heeft wat ik niet ken sta ik bij de dierenarts of ik doe verder navraag.

Oke ik hoor graag het antwoord op kij eerste aanvraag van de deskundigen(leer graag bij)

Marumoto
25 Jul, 2009 17:08

Marjanne van Wijk Schreef:

——————————————————-

> Snot is toch vrijwel altijd bacterieel( of ben ik

> mis)?

Vrijwel altijd. Maar kan ook auto-immuun (niet besmettelijk) of viraal (zeldzaam bij konijnen, voor zover ik weet).

Als het viraal zou zijn, zou het zich van konijn naar konijn makkelijk verspreiden, en naar andere dieren niet.

Ik zou er van uitgaan dat de infectie bij dit konijn bacterieel is en dus wel besmettelijk.

Gaby
26 Jul, 2009 11:03

Het centrum is nog niet zo lang geopend,dus de vrijwilligers kunnen niet gelijk alles weten,dus zo raar vind ik het niet