zijn er voorbeelden van inititatief wetsvoorstellen die het niet hebben gehaald?

bijvoorbeeld omdat de Eerste Kamer niet instemde.
of -nog interessanter - omdat de regering er na de parlementaire behandeling- er haar goedkeuring niet aan wilde hechten

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Het wetsvoorstel voor een algemeen verbod op gelaatsbedekking. Dat was een paar jaar terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het wetsvoorstel tot instelling van een algemeen verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding is niet door de Eerste Kamer verworpen maar zelf door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Dr. R.H.A. Plasterk)ingetrokken per brief van 7 december 2015.
Sinds 1945 zijn 67 wetsvoorstellen door de Eerste Kamer verworpen.
Opvallend daarbij is dat in de periode 1983-1987 relatief veel, te weten elf, wetsvoorstellen werden verworpen. Tijdens het eerste kabinet-Kok werden zeven regeringsvoorstellen en één initiatiefvoorstel verworpen.

De meest recente wet die verworpen is door de Eerste Kamer is de Elektriciteits- en gaswet (15 december 2015)

Initiatiefvoorstel Verruiming aansprakelijkheid voor gedragingen van minderjarigen vanaf veertien (19 mei 2015
Invoering elektronische detentie (30 september 2014)

Introductie echtscheidings notaris (22 november 2011
Elektronisch patiëntendossier (5 april 2011)

Vanaf 1945 zijn er in totaal zestien voorstellen tot Grondwetswijziging verworpen door de Senaat.

Toegevoegd na 25 minuten:
Dat een wetsvoorstel de Eerste Kamer niet haalt maar al door de regering wordt ingetrokken gebeurt zelden als de ministerraad al akkoord is gegaan met de indiening. Er is dan namelijk al gedegen onderzoek gepleegd door deskundigen.

Op 11 februari 2011 heeft het Kabinet het ingediende wetsvoorstel antiterrorismewet ingetrokken. De uitkomsten van een onderzoek door juristen van de Radboud Universiteit gaven aan dat d.m.v. de huidige strafwetgeving al genoeg mogelijk is op het gebied van terrorismebestrijding. Het risico was groot dat het Europees Hof bij toetsing veel van de maatregelen in strijd zijn met het EVRM.

Toegevoegd na 36 minuten:
Het wetsvoorstel tot algemeen Verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding is niet door de Regering ingetrokken en ook niet door de Senaat verwordpen. Zover is het niet gekomen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft het wetsvoorstel ingetrokken per brief van 7 december 2015.